Mark Benjamin (Syncoopnieuws)
n.a.v. de CD De Graaf van Buuren
Tjako Fennema uit De Gooi en Eemlander:
"...
Het
rampjaar
1762
waarin
de
broeders
De
Witt
werden
gelyncht,
stond
iedere
burger
nog
op
het
netvlies.
Men
sprak
van
een
volk
dat
redeloos,
radeloos
en
reddeloos
was.
De
orangisten
roerden
zich
heftig.
Maar
in
de
kroeg
verdampen
zoals
bekend
de
problemen
en
worden
in
jool
omgezet.
Een
verse
cd
van
het
trio
Twee
Violen
een
Bas
getuigt
daarvan.
Een
leuke
cd
draagt
de
titel
de
Graaf
van
Buuren.
Willem
Raadsveld
completeert
het
trio
op
´n
lekkere vette contrabas.
De
“zuigende”
vioolstreek
is
bij
dit
violistenduo
in
goede
handen.
Muzikanten
van
toen
moesten
alle
zeilen
bijzetten
om
de
aandacht
vast
te
houden.
Het
was
opboksen
tegen
het
stampen
op
de
houten
vloer
en
het
tumult
van
drinkende
en
lallende
mensen.
En
elektronische
geluidsversterking
liet
nog
170
jaar
op
zich
wachten.
Vanzelfsprekend
horen
we
nog
een
lenig
gezongen
Wilhelmus
van
Nassouwe,
waarbij
het
trio
wordt uitgebreid met 2 gastzangers..."
"Rembrandt meesterlijk bezongen"
Lidy van der Graaf, Leidsch Dagblad
"Vanaf
deze
burleske
intrada
tot
de
vlammende
branle
waarmee
het
trio
eindigt
is
er
geen
moment
van
saaiheid.
De
muziek
ronkt
en
bruist,
de
strijkers
voelen
en
en
vullen
elkaar
perfect
aan.....Om
zo'n
theaterconcert
spannend
te
houden
moet
je
van
heel
goede,
muzikale
huize komen. En dat blijkt alras...."
"Als
het
om
musiceren
gaat
is
dit
trio
meesterlijk.
Ze
spelen
alles
uit
het
hoofd...met
onverwachte
variaties
op
de
vele
thema's.
Vooral
Jos
Koning
is
daar
een
meester
in.
Bijna
elke
streek
die
hij
maakt...prikkelt,
barst
van
zinderende
kleuren.
Luchthartig,
chic,
schreeuwerig,
met
dikke
vegen
of
scherp
etsend
verbeeldt
hij
in
kruidig
samenspel
met
Jansen
en
Raadsveld
boertige
tronies,
genrestukjes,
religieuze
en
wereldse
voorstellingen.
Ze
krijgen
diepgang
en
vaart,
opgehoogd
met
een
toefje
humor
en
vilein.
Twee
Violen
en
een
Bas
is
echter
ook
in
staat
om
ingetogen
en
delicaat
te
spelen,
met
verfijnd
gevoel
voor
drama,
zoals
in
de
twee
gaillardes
op
de
dood van Rembrandts kinderen en vrouwen."
Hoofdredacteur Jolande van der Klis in
Tijdschrift Oude Muziek, n.a.v. de CD De Graaf
van Buuren:
"...Twee
Violen
en
een
Bas
is
een
van
de
weinige
ensembles
die
het
vaderlandse
instrumentale
eenstemmige
barokrepertoire
tegemoet
treden
met
een
uitgesproken
‘folk’-mentaliteit:
een
improviserende
grondhouding
en
een
allesbepalende
swing,
die
zorgt
voor aanstekelijk en zorgeloos muziekvermaak..."
Mirjam Adriaans op Folkforum, n.a.v. de CD
De Graaf van Buuren:
"Een
verfrissende
cd
van
door
de
wol
geverfde
muzikanten,
die
laat
horen
dat
het
eenstemmige
repertoire
uit
de
zeventiende
en
achttiende
eeuw
levensvatbaarder
is
dan
je
zou
denken.""...Twee
Violen
en
een
Bas
hebben
hun
eigen
plaats
in
de
Nederlandse
folk,
zij
kiezen
juist
voor
het
uitpluizen
en
hun
persoonlijke invulling geven aan ons muzikale erfgoed.
De
verhalen
die
bij
de
nummers
horen
(en
uiteraard
de
herkomst
van
de
stukken)
zijn
terug
te
vinden
in
de
inlay.
De
Graaf
Van
Buuren
is
een
schijf
geworden
met
charmante,
zwierige
muziek
die
ook
voor
minder
of
niet
geschoolde
oren
toch
heel
toegankelijk
is
en
natuurlijk
een must voor vaderlandsgezinden...."
'Folkworld' (www.folkworld.eu) n.a.v. de CD
De Graaf van Buuren:
"...This
new
album
I
personally
consider
as
a
highlight
in
the
career
of
Koning
and
the
best
album
by
Twee
violen
en
een
bas,
until
today.
They
focused
on
music
from
the
eighteenth
century
which
tells
about
the
Dutch
royalties.
The
seventeen
tracks
show
a
trio
that
is
passionate
for
their
music
and
through
the
years
has
created
an
own,
highly
professional
sound.
I
love
the
combination
of
the
two
violins
and
the
way
Raadsveld
supports
the
gracefulness
of
the
violins
with
his
deep
sound
of
the
double
bass.
Their
choice
of
asking
Sytse
Buwalda,
with
his
high
pitched
voice,
to
sing
on
two
tracks,
gives
an
extra
dimension
to
the
album.
This
is
the
more
romantic,
almost
classical
approach
of
Dutch
traditional
music.
Played
by
musicians
who
are
capable
of
putting
the
music
in
a
historical
perspective
and
doing
this
in
such
a
way
that
brings
them
at
the
top
of
Dutch (folk) music."
"...De
passie
van
de
bas
met
zijn
hemelse
blik
en
het
oogcontact
tussen
de
violisten
is
een
lust
voor
het
oog
en laat je nog meer in de tijd meevoeren..."
"...wat
heb
ik
genoten,
ze
spelen
niet
alleen,
ze
vertellen
een
verhaal,
zingen
samen
in
koor
en
acteren
in
kledij
uit
de
tijd
waarover
ze
spelen.
Voor
mij
is
het
‘totaal
theater’
op
een
professionele
manier
gebracht,
waarmee
ze
de
bezoekers
trakteren
op
totale
amusement.
Het
goed
verzorgde
programmaboekje
licht
je
ruimschoots
in
en
geeft
je
genoeg
educatieve
informatie
over
wat
je
hoort,
ziet
en
moet
weten
om
de
muziek te kunnen plaatsen..."